CFD Trading – Cara Trading CFD Malaysia 2020

Mungkin masih ramai di antara kita yang masih belum mengenal istilah CFD Trading. Ini wajar kerana istilah ini tidak begitu popular di kalangan trader di Malaysia dan oleh itu perlu dipromosikan oleh banyak broker asing. Pada hakikatnya, asal-usul trading CFD itu sendiri telah dipraktikkan pada tahun 90-an di London, ibu kota England. Kenyataannya adalah bahawa jumlah trader dan pelabur saham di Malaysia semakin tinggi yang dapat menjadi bukti kuat kemungkinan besar minat dalam aktiviti trading CFD ini.

 

 

Sekarang, sebelum menjelaskan lebih lanjut mengenai kelebihan, kekurangan dan bagaimana trading CFD itu sendiri berfungsi, ada baiknya kita mengemukakan apa yang disebut CFD Trading?

 

Definisi Trading CFD

Trading CFD (CFD Trading) dapat ditafsirkan sebagai aktiviti trading kontrak derivatif CFD, kependekan dari Contract of Different, antara pembeli dan penjual, di mana mereka bersetuju untuk membayar perbezaan antara harga pembelian dan harga jual sejumlah instrumen kewangan seperti mata wang, komoditi saham atau indeks. Atau definisi CFD yang lain adalah kontrak antara trader dan broker yang bersetuju untuk menukar perbezaan harga untuk aset/sekuriti yang mendasari pada masa antara awal dan akhir kontrak.

 

Penjelasannya semudah ini: pembeli dan penjual mengambil bahagian dalam urus niaga berdasarkan pergerakan harga saham, misalnya, tidak berdasarkan saham itu sendiri. Sekiranya harga saham naik, penjual membayar perbezaan harga kepada pembeli. Namun, jika harga saham pada saat penutupan ternyata lebih rendah, maka pembeli akan membayar perbezaan harga kepada penjual.

 

 

Dalam kes ini, aktiviti sebenarnya memberikan cara mudah untuk membuat spekulasi di pasaran tanpa harus memiliki aset sesuai dengan kontrak. Trader di seluruh dunia mengharapkan penyebaran yang akan menguntungkan mereka. iaitu, trader akan mendapat lebih banyak nilai dari unit CFD yang mereka beli atau jual jika harga instrumen kewangan bergerak seperti yang diharapkan oleh trader. Namun, jika sebaliknya berlaku di mana instrumen tidak bergerak seperti yang diharapkan, trader kemungkinan besar akan mengalami kerugian.

Broker Terbaik Malaysia 2020

  • Broker
  • Info
  • Peringkat
  • Link Buka Akun
  • jual beli lebih dari 2,000 jenis saham
  • Bisa mengikuti cara investor sukses
  • Regulasi terjamin
4.8/5

Reviews

    Reviews

    https://www.sahamok.com/visit/capitalCreate your account
    Hide Reviews
    • $25 Welcome Bonus
    • Leverage sampai 400:1
    • Materi edukasi
    4.7/5

    Reviews

      Reviews

      https://www.sahamok.com/visit/fxcmCreate your account
      Hide Reviews
      • Daftar dalam 30 detik
      • $10 Deposit awal
      • Bertransaksi dengan profitabilitas tinggi
      5/5

      Reviews

        Reviews

        https://www.sahamok.com/visit/olymptradeCreate your account
        Hide Reviews

         

        Sebab Trader Terlibat dalam Trading CFD

        Sebenarnya ada beberapa sebab mengapa trader membuat pilihan untuk jenis kegiatan ini, yang dapat diringkaskan sebagai berikut:

         

        1. Boleh mendapat keuntungan dari jual beli

        Dalam jenis aktiviti ini, beberapa pilihan akan selalu diberikan kepada trader untuk membeli atau menjual. Ini bererti, jika seorang trader percaya dengan pasti bahawa pada suatu masa harga instrumen kewangan yang dibelinya (walaupun dia sebenarnya tidak membelinya) akan naik, maka dia akan mengambil posisi beli. Sebaliknya, jika dia percaya bahawa pada suatu masa harga instrument kewangan yang dibelinya akan turun di pasaran, maka trader akan mengambil posisi jual.

         

        Boleh dikatakan bahawa trading CFD akan berusaha meminimumkan kerugian maksimum yang akan dialami oleh seorang trader, atau bahkan terus mendapat keuntungan dari penjualan asset kewangan walaupun harga di pasar menurun. Atas sebab ini, mengapa banyak trader beralih ke Trading CFD kerana akan terus memberikan keuntungan dari turun naik harga di pasaran kerana dia akan menjangka ini dengan mengambil pilihan jual. Perlu diingat bahawa jika turun naik harga di pasar tidak seperti yang diharapkan, maka trader mungkin mengalami kerugian.

         

        1. Perlindungan portfolio pelaburan

        Sekiranya pelabur cemas jika nilai portfolio pelaburan semasa diramalkan akan jatuh di pasaran, maka pelabur dapat memanfaatkan trading CFD untuk mengelakkan kerugian dengan mengambil posisi short. Oleh itu, kerugian yang disebabkan oleh penurunan nilai portfolio akan diminimumkan melalui adanya keuntungan yang dihasilkan dari tindakan penjualan pada trading CFD. Dilaporkan, sekarang ada banyak pelabur di negara ini yang menggunakan trading CFD untuk melindungi asset pelaburan mereka, terutama ketika harga tidak stabil di pasar dan memiliki risiko tinggi.

         

        1. Dapatkan akses pasaran global dengan hanya satu platform

        Sebilangan besar broker yang menawarkan perkhidmatan trading CFD biasanya akan menyajikan pelbagai produk trading di pasaran global, terutama di negara maju seperti AS, Eropah dan sebagainya. Oleh itu, trader, hanya menggunakan satu platform pada broker yang dipilih, dapat dengan mudah melakukan trading instrumen kewangan seperti mata wang, saham, wang kripto, dan lain-lain di pelbagai pasaran dunia.

         

        Leverage dan Margin

        Jika dibandingkan dengan pelbagai jenis trading lain, trading CFD umumnya mempunyai keperluan leverage yang lebih tinggi dan margin yang lebih rendah. Leverage ditafsirkan sebagai berikut seorang trader meminjam wang dari broker untuk dapat membuat lebih banyak pembelian saham kerana tidak ada modal yang cukup untuk membeli saham ini. Nah, pinjaman yang diberikan oleh broker disebut margin. Sebagai contoh, jika trader perlu menyediakan 5% dari jumlah nilai untuk berdagang dan menerima selebihnya sebagai pinjaman dari broker, maka jumlah leverage adalah 5: 1 dan margin adalah 5% atau jika anda mempunyai US $1000 dalam akaun anda, dan anda mempunyai kemudahan leverage 1:30,

         

        Kini, keperluan margin standard pada trading CFD biasanya 2%. Tetapi tentu saja, margin sebenar akan bergantung pada aset, misalnya syarat margin saham dapat mencapai 20%. Tetapi masih, margin pada trading CFD biasanya akan lebih rendah daripada margin yang dikenakan pada trading saham melalui penjualan dan pembelian saham sebenar.

         

        Sebenarnya margin yang lebih rendah pada trading CFD lebih disukai oleh para pelabur kerana memerlukan modal awal yang lebih kecil. Oleh itu, trading CFD akan menawarkan potensi pulangan yang lebih tinggi jika anda memperhatikan modal awal. Walau bagaimanapun, trader mesti berhati-hati kerana jumlah kerugian yang timbul dari trading CFD dengan margin yang rendah akan segera melebihi modal awal yang disimpan pada trading itu sendiri.

         

        Itulah sebabnya disarankan mengambil risiko hanya sebahagian kecil dari jumlah modal trading pada akaun broker. Selain itu, sejumlah tindakan perlindungan juga dapat dilakukan, termasuk dengan menggunakan perintah stop loss atau menghindari penggunaan semua margin yang tersedia untuk sebuah akun.

         

        Fees/Bayaran

        Daripada mengenakan komisen untuk trading CFD, kebanyakan broker biasanya memerlukan trader mereka membayar spread. Spread adalah perbezaan antara harga bida dan harga ask. Dalam trading CFD ini, seorang trader mesti membeli pada harga permintaan dan menjual pada harga tawaran. Seperti harga aset, ukuran spread itu sendiri akan ditentukan oleh faktor penawaran dan permintaan. Tetapi biasanya, ada spread yang jumlahnya tetap.

         

        Membayar spread ketika memasuki atau keluar dari trading CFD bermaksud pergerakan harga yang kecil tidak akan menggoda saham. Harus membayar spread akan menghasilkan keuntungan yang lebih kecil dari trading yang menguntungkan yang juga meningkatkan risiko trading yang buruk jika dibandingkan dengan trading saham secara langsung. Ini amat relevan bagi trader yang mencari keuntungan yang lebih kecil pada setiap trading mereka di mana peningkatan risiko akan meningkat dengan trading yang lebih kerap.

         

        Contohnya seperti ini, dengan membayar spread US $0,5 akan bermaksud bahawa trader hanya berurusan dengan pembayaran pembayaran spread ketika memasuki trading jika terdapat pergerakan lebih dari US $0,50 di pasaran seperti yang diharapkan. Bahkan boleh dikatakan bahawapembayaran spread pada trading CFD akan melebihi pembayaran komisen dari trading saham itu sendiri.

         

        Sebaliknya, pasaran CFD juga umumnya tidak memiliki peraturan penjualan pendek, dan tidak ada biaya mendadak kerana aset yang mendasari tidak mengubah pemilikan. Walau bagaimanapun, mungkin ada kos kewangan untuk satu malam jika jawatan itu dipegang selama satu malam. Bayaran kewangan satu malam ini boleh ditentukan sama ada oleh broker itu sendiri atau berdasarkan LIBOR atau harga pinjaman antara bank.

         

        Long CFD Trading dan Short CFD Trading

        Salah satu kelemahan pelaburan tradisional ialah anda hanya mendapat keuntungan ketika pasaran sedang naik. Sekiranya pasaran turun atau salah satu aset anda mengalami penurunan harga, maka itu akan memberi kesan negatif terhadap pelaburan keseluruhan anda.

         

        Tetapi ini nampaknya tidak berlaku untuk trading CFD, di mana dalam urus niaga ini, anda dibenarkan berdagang long dan short, yang bermaksud anda masih dapat memperoleh keuntungan baik ketika pasaran sedang naik dan turun.

         

        Dalam trading yang long, trader berpendapat bahawa nilai aset akan meningkat. Oleh itu, dia membuka trading ‘beli’ dengan harga yang lebih rendah dan kemudian menjualnya dengan harga yang lebih tinggi untuk menghasilkan keuntungan. Berbeza dengan trading short, seorang trader berpendapat bahawa nilai aset akan menurun. Oleh itu, dia membuka trading ‘menjual’, dan menutupnya dengan harga yang lebih rendah. Seperti trading long, jika harga asset bergerak ke arah yang berlawanan dari yang anda harapkan, maka trading akan berakhir dengan kerugian.

         

        Kekurangan Trading CFD

        Sebagai tambahan kepada kelebihan yang telah dijelaskan di atas, ternyata dalam menangani CFD Trading, ia juga mempunyai kekurangan, termasuk:

         

        1. Penyebaran spread agak tinggi

        Walaupun dianggap baik sebagai trading alternatif, trading CFD juga tidak akan terlepas dari sejumlah kelemahan yang membuat trader membatalkan keinginan mereka untuk berdagang. Salah satunya ialah pemuatan spread yang cukup tinggi. Sekarang di sini, anda, sebagai trader, anda mesti membayar spread semasa masuk dan keluar di mana peruntukan ini akan membuat anda memperoleh keuntungan di pasaran CFD.

         

        1. Peraturan Trading CFD yang lemah

        Tidak seperti pasaran untuk instrumen kewangan lain, peraturan mengenai trading CFD tidak diatur dengan ketat. Atas sebab ini, anda mesti berwaspada dalam memilih broker yang tepat dan boleh dipercayai dengan tujuan meminimumkan potensi risiko yang mungkin timbul di masa depan.

         

        1. Risiko pasaran CFD Trading

        Seperti yang dijelaskan di atas, trading CFD akan dilaksanakan berdasarkan margin, yang menyebabkan trader menggunakan modal minimum bersama dengan risiko yang mengelilinginya. Keberadaan kemudahan leverage yang tinggi ini boleh menjadi sangat berbahaya dan bahkan boleh menyebabkan trader mengalami kerugian yang lebih besar daripada modal awal yang dimilikinya, jika pergerakan aset di pasar tidak seperti yang diharapkan. Atas sebab ini, sangat digalakkan menggunakan kemudahan berhenti rugi dan menerapkan pengurusan wang dengan betul dan bijak.

         

        Peranan Broker dalam Trading CFD

        Sebenarnya trading CFD kurang diatur daripada pasaran saham. Sudah tentu terdapat banyak broker yang menawarkan kemudahan CFD Trading. Sebilangan besar broker ini memberikan akses ke hampir semua pasaran utama melalui platform dalam talian mereka.

         

        Sekarang apabila seorang trader memutuskan untuk berdagang CFD melalui broker, satu-satunya asset yang diperdagangkan olehnya sebenarnya adalah kontrak yang dikeluarkan oleh broker yang dia pilih. Oleh itu, anda mesti memilih broker yang sesuai, yang keberadaannya telah diatur oleh banyak negara dan tentu saja tidak mengandung unsur penipuan.

         

        Dalam memilih broker, tentu ada beberapa perkara yang mesti dipertimbangkan, termasuk:

        1. Pertimbangkan jumlah spread yang akan dikenakan oleh broker, kerana akan mempengaruhi keuntungan yang akan anda terima.
        2. Pertimbangkan juga sama ada broker menyediakan akaun demo yang boleh anda gunakan untuk berlatih sehingga anda akan memperoleh pengetahuan dan strategi yang boleh dipercayai sebelum beralih ke trading CFD yang tulen.
        3. Pertimbangkan juga perkhidmatan pelanggan broker, adakah mereka responsif dan bertanggungjawab atau tidak? Adakah mereka prestasi profesional? Adakah terdapat banyak ulasan negatif mengenai kewujudan broker ini atau tidak?

         

        Dalam kes ini, pada pendapat saya, dua broker asing yang paling dipercayai dan disyorkan oleh banyak trader dunia adalah AvaTrade.com dan Capital.com, kerana telah terbukti beroperasi secara telus dan profesional.

         

        Cara Memulakan Trading CFD

        Bagi anda yang merasa tidak terbiasa dengan dunia ini, ada empat langkah yang mesti dipertimbangkan ketika anda ingin berdagang CFD di broker pilihan anda, seperti berikut:

        1. Buat akaun dagangan CFD. Akaun terbahagi kepada dua, iaitu akaun langsung di mana anda boleh memasukkan dana anda sebagai deposit sebelum berdagang, dan akaun demo di mana anda boleh melakukan latihan menggunakan wang maya.
        2. Muat turun platform/perisian trading CFD. Platform yang paling popular di dunia trading adalah MetaTrader 4 dan MetaTrader 5 yang mempunyai ciri carta yang canggih, pelbagai petunjuk trading, dan sokongan masyarakat yang besar.
        3. Pilih kaedah trading anda. Sebelum berdagang, Anda disarankan untuk memiliki strategi yang mempertimbangkan rutin dan gaya Anda, pasar dan strategi yang ingin Anda gunakan, pengurusan risiko yang bijak dan sokongan serta usaha Anda dalam membekali Anda dengan pengetahuan yang diperlukan.
        4. Mula melakukan trading CFD. Sekarang, jika tiga langkah di atas telah dipenuhi, maka anda boleh mula berniaga di broker.

         

        Kesimpulannya   

        Sebenarnya Trading CFD boleh menjadi alternatif yang baik untuk trader seperti anda, baik untuk trading jangka pendek dan trading jangka panjang. Hanya saja, disebabkan oleh pelbagai risiko yang berpotensi membayangi, maka dalam jenis trading ini, anda digalakkan untuk mempertimbangkan setiap kelebihan dan kekurangan. Selain itu, sangat penting bagi anda untuk mempunyai rancangan trading yang sempurna dan matang kerana trading bukanlah sesuatu yang boleh dicuba kerana melibatkan sejumlah wang. Dengan trading ini, anda pasti menjangkakan keuntungan maksimum. Atas sebab ini, pilih broker yang benar-benar dipercayai dan disyorkan hari ini seperti AvaTrade.com dan Capital.

         

        1. Adakah trader yang ingin terlibat dalam trading CFD harus mempunyai latar belakang pendidikan perniagaan dan kewangan?

        Untuk berdagang CFD, trader tidak perlu mempunyai latar belakang pendidikan formal dalam bidang tersebut. Tetapi tentu saja, mempunyai pengetahuan yang mencukupi akan menjadi modal utama untuk membuat rancangan dan strategi trading yang lebih sempurna. Di samping itu, trader boleh belajar bagaimana mengurus risiko dan kewangan dengan betul.

        2. Mengapa trading CFD cukup mencabar dan menggoda?

        Kerana dengan melakukan trading CFD, seorang trader dapat mempelbagaikan portofolio berdasarkan jenis aset dan jangka waktu. Sebagai tambahan, trader dapat mencuba beberapa strategi dan gaya yang berbeza seperti trading intraday, swing dan scalping trading. Trader juga akan mendapat keuntungan apabila pasaran naik atau turun.

        3. Adakah trading CFD mempunyai tarikh luput?

        Salah satu kelebihan trading CFD adalah bahawa sebahagian besar trading CFD tidak mempunyai tarikh luput. Walaupun sebilangan trading mungkin mempunyai tarikh luput pada trading, ini tidak berlaku dengan trading CFD pada saham misalnya. Maksudnya, anda dibenarkan menutup posisi CFD saham anda pada bila-bila masa yang anda mahukan.

        4. Bolehkah trading CFD dilakukan secara manual atau automatik?

        Banyak trading CFD dapat dilakukan secara manual atau automatik. Ini bermaksud bahawa trader akan membuat keputusan untuk membeli atau menjual secara manual, dan dia sendiri akan menekan butang untuk melakukan trading. Sementara itu, trading dapat dilakukan secara automatik melalui program yang tersedia yang menggarisbawahi berbagai peluang trading untuk trader, atau hal lain yang dapat membuka dan menutup trading atas nama trader itu sendiri.

        5. Bagaimana anda menganalisis pasaran CFD?

        Dalam menganalisis pasaran CFD, terdapat dua kategori utama iaitu analisis teknikal dan analisis fundamental. Analisis teknikal selalu percaya bahawa sejarah akan berulang, yang dalam analisis ini akan melibatkan corak harga masa lalu untuk meramalkan bagaimana harga CFD akan berubah di masa depan. Sementara itu, dalam analisis fundamental, ia lebih tertumpu pada berita terkini dan peristiwa makroekonomi yang boleh mempengaruhi prestasi CFD.